Påvirkning: Gi og ta – et kraftfullt påvirkningsverktøy

Den mangeårige skiskytterpresidenten Anders Besseberg (77) er tiltalt for grov korrupsjon. Påtalemyndigheten anklager han for å ha tatt imot bestikkelser i form av prostituerte tilbudt av russere, eksklusive klokker, påspanderte jaktturer og leasingbil betalt av et selskap som skaffet markedsavtaler. Besseberg kjenner seg ikke igjen i påstandene. Rettssaken starter 9. januar 2024. Utfallet av rettssaken er ikke kjent når jeg skriver dette.

Hvordan påvirkes vi?

Robert B Cialdini har skrevet flere bøker om påvirkningens våpen. Han peker blant annet på det sterke virkemiddelet for påvirkning som han kaller «gjensidighet» eller det gode gamle gi og ta.

«I kraft av gjensidighetsregelen er vi forpliktet til å skaffe framtidige gjenytelser for tjenester, gaver, invitasjoner og liknende vi har mottatt.»  

Kilde: R B Cialdini 

Denne uskrevne regelen gjelder i alle kulturer.

Cialdini beskriver et møte med medlemmer fra Hare Krishna-bevegelsen. De gir han først en blomst, for deretter å be om støtte til bevegelsen. Han kjenner at det er vanskelig å si nei til en liten donasjon. Han har tross alt fått en blomst. Dette skjer på en travel jernbanestasjon. Mange gir en støtte. Mange kaster så blomsten i en søppelbøtte. Hare Krishna-medlemmene plukker opp blomstene og gir dem til nye mulige støttespillere.

Er det slik at vi kan påvirkes av gaver og tjenester? Svaret kan være både ja og nei. Dersom vi er ubevisste om gaver og tjenester, vil vi automatisk kjenne på behovet for å gi noe tilbake. Hvis vi er bevisste, kan vi bryte med gjensidighetsforventningen og bestemme oss for at vi ikke skylder giveren noe.

Gjensidighet brukes i forbindelse med pengeinnsamling ved at man først får en liten gave, og så blir bedt om å støtte en god sak. Den brukes for å øke kunders lojalitet gjennom for eksempel lunsjer, middager og kulturopplevelser. Den brukes av ledere for å knytte medarbeidere til seg gjennom for eksempel lønn, kompetansetiltak eller andre goder. Julegaver blir gitt, og ofte er det en forventning om at en gave gis tilbake. Nettverk bygges ved å gi og ta. Under den kalde krigen ble vi som jobbet i Forsvaret advart mot å ta imot gaver nettopp for å unngå å havne i en emosjonell gjeld til feil person eller nasjon.

Det er viktig å ha en bevissthet om dette sterke påvirkningsverktøyet. Som leder kan du bli påvirket. Du kan velge ikke å la deg påvirke. Du kan påvirke andre med gaver og tjenester. Selv om «gi og ta» er et sterkt påvirkningsverktøy, vil du også møte bevisste mennesker som ikke vil la seg påvirke av dine gaver og tjenester.

Så var de russiske gavene kun vennskapelige gester, eller har russerne fått noen igjen for sin raushet? Hadde Besseberg frikoblet seg fra gjensidighetsprinsippet, eller ga han russerne noe igjen for gavene? I rettssaken der Besseberg står tiltalt, vil de ulike alternativene bli belyst. Det blir interessant å følge saken.

I vår tid er maktfaktoren og påvirkningsverktøyet «definere virkeligheten» hyperaktuelt. Mer om det senere.