På masterstudiet Ledelse, makt og mening ble to grunnelementer for makt identifisert. Det første grunnelementet for makt var avhengighet. Avhengighet har jeg omtalt i tidligere blogginnlegg.
Det andre grunnelementet for makt var å definere virkeligheten. Pensumboken var «Narrating the Organization» av Barbara Czarniawska. Boken handlet om hvordan organisasjoner kan ledes ved historiefortelling. Temaet var ikke et hovedfokus i studiet.
Nå er temaet imidlertid meget aktuelt i alt som skjer i nasjoner, i bedrifter og i våre liv. Statsledere definerer sin virkelighet. Putin bruker nasjonale medier og utdanningsinstitusjoner til å definere virkeligheten og skrive om historien, slik at den passer med hans mål. Trump hevder at han aldri har tapt et valg. Den historien tror store deler av den amerikanske befolkningen på. Det er egne PR-organisasjoner som hjelper politikere og bedrifter med å formulere og få ut budskap. Sosiale medier er kilde til informasjon for mange. Fake News er blitt et begrep.
Vår oppfatning av virkeligheten er nemlig ikke nødvendigvis det som faktisk skjer. Vi danner oss forenklede historier i en kompleks verden. Virkeligheten blir de historiene som fortelles om det som skjer.
Eksempler som beskriver dette fenomenet er:
• «Det er seierherren som skriver historien.» Historien kan skrives om igjen med ny kunnskap eller fordi noen har interesse av det, jfr Putin m fl.
• «Det er aldri for sent å få en lykkelig barndom.» Vi lager vår egen historie om barndommen. Historien kan fortelles med ulik valør.
Historier eller narrativer kan være kraftige verktøy i ledelse fordi de gir mening, sammenheng og inspirasjon på en måte som fakta og tall alene ikke alltid kan. De gjør det lettere å huske og gjenkjenne budskapet, og de kan vekke emosjonelle reaksjoner som styrker engasjement og handling. Som ledere kan vi bruke narrativer til ulike formål:
• Som kommunikasjon av en visjon. Ledere kan bruke narrativer til å formidle organisasjonens visjon på en måte som er engasjerende og lett å forstå. Dette kan hjelpe ansatte til å identifisere seg med mål og verdier i organisasjonen.
Norsk Gjenvinning AS bruker et tydelig og enkelt narrativ som forkortet er: «Det finnes ikke søppel mer».
• Som verktøy i endringsledelse. Under perioder med endring kan narrativer hjelpe med å forklare hvorfor endringen skjer, hva som kan forventes, og hvordan ansatte kan bidra til en vellykket overgang. Dette kan redusere motstand mot endring og øke aksept og engasjement.
Man kan bruke positive historier om hva endringen vil føre til , og noen ganger er et narrativ om krise mest effektivt.
• I teambygging. Fortellinger om tidligere suksesser, utfordringer og lærdommer kan styrke fellesskapsfølelsen og bidra til å bygge en sterkere lagånd.
• Som kulturbygging. Gjennom narrativer kan ledere formidle og forsterke organisasjonens kultur, verdier og normer. Dette kan være historier om grunnleggerne, viktige milepæler eller eksempler på ønsket adferd.
Kulturen i Thon Hotels er f eks preget av grunnleggeren Olav Thon. Den er nøktern, solid og fargerik.
Den samme virkeligheten kan gi ulike historier. På mikronivå kan vi oppleve at to personer går inn i et møte og kommer ut av det samme møtet med to forskjellige versjoner av hva som har skjedd. Resultatet kan bli en konkurranse mellom ulike versjoner av hva som faktisk har skjedd. Dette er et enkelt eksempel, men det skjer også i større sammenhenger.
Vi står nå i en tid der det kan være vanskelig å navigere i en verden med motstridende historier, med usannheter og sannheter, med tradisjonelle medier og med ulike sosiale medier. Det finnes Fake News og Deep Fake News. PR-byråer lever av å lage historier.
Tilbake til studiet. Der var Machiavelli en interessant tenker. I Machiavellis tenkning ligger dilemmaet til den gode fyrste (lederen). For å unngå å bli overkjørt av de som har mindre hederlige hensikter og som bruker alle maktmidler, må den gode fyrste ikke være naiv og være villig til å bruke tilstrekkelige maktmidler. I det kan den gode fyrste skli over en grense. For å unngå det må lederen være bevisst og bygge karakter. Machiavelli bruker også metaforene «løven og reven» om ledere.
Tenk over hva du er. En klok strategi er å ha med litt fra begge dyrene i lederskapet.
Så et råd fra en coach, som ikke skal gi råd, men gjør det likevel:
• Bruk kritisk tenkning. Unngå den andre grøften – konspirasjonsteorier
• Vær bevisst og bruk aktiv kildekritikk
• Fordi verden og saker er komplekse, vil jeg anbefale at alle ledere tilegner seg ferdigheter som handler om å se sammenhenger. Systemtenkning er et godt sted å starte
• Bruk narrativer i ditt lederskap. Unngå narrativer som inneholder feil, da det kan påvirke tilliten til deg på en negativ måte.